Bedrijfsongeval letselschade

Vertel ons je verhaal, Wijs staat voor je klaar

Check je recht op letselschade
Vertel ons direct je verhaal
Direct kosteloos juridische hulp
Persoonlijk en professioneel oog voor jouw letselschade
Meer dan 20 jaar ervaring in letselschadezaken

Je hebt een bedrijfsongeval gehad. Wat nu?

Je hebt een drukke baan, maar door een bedrijfsongeval word je gedwongen thuis te blijven. Je maakt meer kosten dan normaal. Hulp in de huishouding, medische zorg, enzovoort. Je werkgever mist een medewerker, maar jij mist je werk en hebt veel kosten. Wat te doen?

Wanneer jou een ongeval overkomt op je werk waar je letselschade aan overhoudt, is jouw werkgever hiervoor bijna altijd verantwoordelijk. Gelukkig zijn de meeste werkgevers goed verzekerd voor een bedrijfsongeval en wordt alle schade die jij lijdt door hun verzekeraar betaald. Bekijk de 3 stappen voor werkgevers na een ongeval.

Omdat dit soms best een ingewikkeld traject is, zijn er letselschadejuristen die jou hierbij kunnen helpen. Wij van Wijs zijn als een van de weinige kantoren in Nederland gespecialiseerd in de specifieke begeleiding na een bedrijfsongeval. Wij hebben inmiddels geleerd dat hiervoor andere vaardigheden nodig zijn dan bij welk ander ongeval. Wij helpen jou dan ook graag.

We nemen je zorgen en het papierwerk volledig uit handen
Wij zorgen voor het behalen van de maximale schadevergoeding voor jou
Onze letselschade juristen begeleiden je door het traject en komen persoonlijk bij je langs
Check je recht op letselschade
Onze werkwijze
Opstart van jouw letselschade

Na het verzamelen van alle informatie, stelt Wijs de verzekeraar van de tegenpartij aansprakelijk. We nemen zoveel mogelijk regelwerk uit handen en onderhouden contact met alle partijen. We zorgen dat er schot zit in de behandeling van jouw letselschade.

Stabiele situatie

Je bent volledig hersteld of jouw medische situatie is stabiel. De medisch adviseur brengt, mogelijk na een medisch onderzoek, de gevolgen van jouw letsel voor de toekomst in kaart.

Herstel & (financiële) rust

Terwijl jij herstelt, kijken we samen naar de impact op je leven. We brengen de schade in kaart en vragen. Als de aansprakelijkheid is erkend vragen we een voorschot aan zodat jij niet met hoge kosten blijft zitten.

Afronding

We nemen samen alle schade (inclusief toekomst schade) met je door. Na overleg met de verzekeraar komen we tot een (definitieve) schadevergoeding. Pas als jij tevreden bent met het resultaat, ronden wij het traject af.

1Opstart van jouw letselschade

Na het verzamelen van alle informatie, stelt Wijs de verzekeraar van de tegenpartij aansprakelijk. We nemen zoveel mogelijk regelwerk uit handen en onderhouden contact met alle partijen. We zorgen dat er schot zit in de behandeling van jouw letselschade.

2Herstel & (financiële) rust

Terwijl jij herstelt, kijken we samen naar de impact op je leven. We brengen de schade in kaart en vragen. Als de aansprakelijkheid is erkend vragen we een voorschot aan zodat jij niet met hoge kosten blijft zitten.

3Stabiele situatie

Je bent volledig hersteld of jouw medische situatie is stabiel. De medisch adviseur brengt, mogelijk na een medisch onderzoek, de gevolgen van jouw letsel voor de toekomst in kaart.

4Afronding

We nemen samen alle schade (inclusief toekomst schade) met je door. Na overleg met de verzekeraar komen we tot een (definitieve) schadevergoeding. Pas als jij tevreden bent met het resultaat, ronden wij het traject af.

Onze clienten geven ons gemiddeld een 9,6 Lees de ervaringen van anderen die je voor gingen

"Als ik terugkijk op mijn ervaring met Diandra Steiner-van der Voort, heb ik dit als zeer positief ervaren. Vanaf het allereerste contact voelde ik me gehoord en erkend. Het hele proces van het omgaan met letselschade is ergoverweldigend, maar ik voelde mij gesteund en gesterkt. Wat ik het meest waardeer aan de ondersteuning is de persoonlijke benadering. Ik werd behandeld als een individu. Er werd de tijd genomen om mijn verhaal te begrijpen en mijn behoeften te kennen. Dankzij de deskundigheid en toewijding, kon ik het proces met meer vertrouwen doorlopen.Ik ben dankbaar voor de ondersteuning die ik heb ontvangen en ik zou Diandra Steiner-van der Voort ten zeerste aanbevelen aan iedereen die in een vergelijkbare situatie verkeert."

Linda

"Wijs Letselschade was voor mij een zeer positieve ervaring! Ik zag door alle gesprekken en therapieën door de bomen het bos niet meer, maar de begeleiding van Sofie van der Wel bracht veel helderheid en rust. Ik voelde me gehoord en kon wat afstand nemen van mijn zaak en aan mijn herstel werken. Dank je wel Sofie, voor je goede zorg!"

Sheila van Bezooijen

"Ik zou niet weten hoe het beter zou kunnen. In mijn geval was Diandra het uithangbord van Wijs Letselschade. De begeleiding was zoals ik graag wilde: vriendelijk en uitermate professioneel voor zover een leek als ik dat in kan schatten. Ik raad iedereen in voorkomende gevallen de begeleiding van Wijs (en Diandra) aan!"

Tonnie

"Zeer positief. Ben goed begeleidt. Ik raad iedereen wijs lestelschade aan."

Nando

"Ik kan niet anders zeggen dan dat ik zeer tevreden ben over hoe ik bijgestaan ben!Mark Bouwmeister was mijn advocaat, en ik had me geen betere kunnen wensen. Alles voelde heel vertrouwd,en gemakkelijk.Ik hoefde nooit lang te wachten op antwoord als ik vragen had, hetzij via email, telefoon of whatsapp!Ook over de uitkomst ben ik ook zeer tevreden! Ik zou Wijs Letselschade ( Mark Bouwmeister) dan ook ten zeerste aanraden bij ieder die dat nodig heeft.Cath."

Catharina

"Al voor de 2e keer hun nodig gehad en weer opnieuw uitstekend geholpen!"

Jolanda

"Super fijn en vakkundig geholpen in deze letselschade zaak. Ze denken echt met je mee. Prettig contact"

Marjon

"Niets dan positieve geluiden over Wijs Letselschade, in het bijzonder Sofie. Ik ben ontzettend fijn geholpen en het resultaat is beter dan ik had durven hopen. Aanrader!"

Saskia

"Mijn zus en ik kwamen in contact met Wijs Letselschade n.a.v. een verkeersongeval met letselschade dat mijn zus is overkomen. Zeer professioneel geholpen, buitengewoon aangenaam contact en uiteindelijk een zeer goede uitkering voor mijn zus door hen bereikt. Hoewel ik uiteraard niemand een verkeersongeval toewens, kan ik Wijs Letselschade in het geval van een dergelijke gebeurtenis van harte aanbevelen!"

Paul

"De contactmomenten waren erg fijn en de zaken werden duidelijk met mij doorgenomen. Hierdoor wist ik goed waar ik aan toe was en wist ik goed wat de mogelijkheden waren binnen mijn zaak."

Mark

"Brenda is een zeer kundige letselschade specialist. Ze is prettig en laagdrempelig in de omgang. Mede dankzij haar is de in het begin zeer starre verzekeraar opgeschoven naar een voor mij acceptabel resultaat. Zonder een heel langdurig traject met expertises. Ik kan Brenda Oonk zeker aanbevelen!"

Anoniem

"2 ongelukken in 2 maanden tijd, wie kan zoiets verzinnen. Nou ik in ieder geval niet. Je belt je eigen verzekering en daar botste ik tegen zo’n grote chinese muur op. In plaats van meedenken werd ik tegengewerkt en toen ik ook nog hoorde dat ik zelf contact op moest nemen met degene die mij aanreed, degene die tegen de ambulance uitviel, ik trok dat even niet. Ik ging achter mijn pc zitten en zocht naar letselschade advocaat. Ik stuurde een bericht en kreeg meteen een heel fijn gevoel bij de intake. Ik werd gehoord. Ik mocht het even loslaten en binnen een paar dagen was er al een afspraak gemaakt voor een intake gesprek.Romy kwam langs en het voelde niet alleen vertrouwd, ze luisterde aandachtig en ondernam meteen actie. In de eerste instantie voor het eerste ongeluk, en toen later het 2e gebeurde, pikte ze dat zelf op en weer werd ik ontzorgt.Je raakt in zo’n emotionele achtbaan, maar Romy was er. Er kwamen experts, en binnen anderhalf jaar was alles geregeld. Mijn werk kan ik niet meer doen, maar er is een nieuwe start, waardoor je weer naar de toekomst kan kijken en dat was echt met de steun van deze fijne mensen van Wijs letselschade. Dankjewel hiervoor."

Tanja

"Heb een fijne samenwerking ervaren, zeker ook met oog op het menselijk aspect, chapeau"

Peter

"Ik word snel geantwoord als ik een vraag heb . En ze zijn zeer betrokken en denken mee wat het beste voor hun cliënt is."

Siham Badrane

"Dat sinds ik contact maakte met Wijs Letselschade , het heel vertrouwd aan voelde. Ik kreeg Mevrouw MRS A. Meyerman-Zweers als mijn belangenbehartiger toegewezen . Ik ben zeer tevreden met haar afhandeling van mijn zaak. Ook was zij heel erg begripvol naar mij , en wat mij is overkomen . Ik zou zeker Wijs Letselschade in Laren NH adviseren bij letselschade."

Loes Furrer-Top

"Nou vanaf dag 1 tot aan de laatste dag ben ik aan een stuk goed begeleidt door Romy. Romy heeft mij vanaf de eerste dag bijgestaan bij alles, maar dan ook alles. De begeleiding in dit traject heb ik zo fijn mogen ervaren, dat ik iedereen haar wil aanraden. Ze helpt je niet alleen, maar je ontvangt ook de emotionele steun op allerlei gebieden. Ik kan niemand beters aanraden dan Romy!! Ga vooral zo door met hoe jij te werk gaat."

Mariam

"Het was heel prettig ik werd goed begrepen en beleid."

Kira

"Top! Ze staan naast je, professioneel, veel kennis en inzicht. Ze denken voor je, waar je zelf op dat moment niet aan denkt dat benoemen ze. Ze staan op hun strepen en vechten voor datgene waar je recht op hebt. Aardig, meelevend, begripvol, secuur te werk al met al een hele fijne ervaring."

Peter

"Ik ben uiterst goed en kundig geholpen door Sophie de Wolf. Ze heeft echt doorgezet bij een partij die slecht te bereiken was. Ze is echt opgekomen voor mijn belangen.Ik ben blij dat ik dankzij Sophie een vervelend hoofdstuk kan afsluiten."

Aiko

"Er wordt alle moeite genomen om gedupeerde te ondersteunen en in zijn / haar rechten bij te staan. Onze zoon wordt bijgestaan door Anne en secretaresse. We worden van goede raad voorzien. Er wordt begrip, geduld en erkenning getoond en tijd gemaakt om eea te bespreken. Daarnaast worden we van elke stap op de hoogte gebracht en ook als het even (af)wachten is wordt er tussentijds geïnformeerd naar hoe het gaat. Ze zijn er nog, de mensen achter de gedupeerde mens. Alom enorm veel respect, dankbaarheid en waardering hiervoor. Petje af!"

Esther

"Ze hebben mij goed geholpen met de letselschade."

Chenita
Letselschade opgelopen, wat nu?

Heb jij bij een ongeval letsel opgelopen? Dan zit je waarschijnlijk met een hoop vragen. Er komt veel op je af. “Wat is letselschade? Waar bestaat mijn letselschade uit? Heb ik recht op schadevergoeding?

Wij leggen je alles uit

Aan welke schade moet je denken?

Hoe te handelen na een bedrijfsongeval?

Een voorbeeld van een bedrijfsongeval. Stel, je voert werkzaamheden uit in de keuken van een restaurant. Op de grond ligt een dik zwart snoer. Door de drukte zie je het snoer over het hoofd en struikel je erover heen.

Helaas kom je slecht ten val en word je met een ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Aldaar blijkt dat je ernstig letsel aan je linkerbeen en schouder hebt opgelopen. Wat staat jou en je werkgever nu te doen?

Stap 1: Laat de werkgever weten dat je een ongeval hebt gehad

Allereerst is het van belang dat jouw werkgever op de hoogte is van het bedrijfsongeval. Mocht het zo zijn dat jouw werkgever nog niet op de hoogte is van het bedrijfsongeval, meld dit dan alsnog direct. Hoe sneller de werkgever weet dat jij een ongeval hebt gehad, hoe beter. Dan kan de werkgever ook direct de juiste stappen zetten.

Stap 2: Vraag een ongevallenrapport op

De werkgever moet bij letselschade na een bedrijfsongeval een ongevallenrapport opstellen. Dit moet altijd gebeuren! Wat hier in ieder geval in hoort te staan is:

  • Een beschrijving van het ongeluk
  • De oorzaak van het ongeluk
  • De risicobeperkende maatregelen die zijn getroffen

Dit rapport kun je zien als interne registratie van het ongeval. Dit formulier kan, indien je jouw werkgever aansprakelijk gaat stellen, van pas komen. Vraag dan ook na of jouw werkgever een ongevallenformulier of rapport heeft opgemaakt en zo ja, of daarvan een kopie verstrekt kan worden.

Stap 3: Check of de arbeidsinspectie is ingeschakeld

In sommige gevallen is de werkgever verplicht om een bedrijfsongeval te melden bij de Arbeidsinspectie. Vraag na of jouw werkgever een melding bij de arbeidsinspectie heeft gedaan en vraag hem om bij twijfel in ieder geval een melding te doen. Als het een meldingsplichtig ongeval betreft, dan zal de arbeidsinspectie onderzoek naar de toedracht van het ongeval doen.

Stap 4: Stel de werkgever aansprakelijk

Je kan jouw werkgever aansprakelijk stellen voor de letselschade die jij lijdt door het bedrijfsongeval. Indien de werkgever aansprakelijk is zal hij de schade die jij lijdt door het ongeval moeten vergoeden.

Een werkgever is hier gelukkig vaak goed voor verzekerd met een aansprakelijkheidsverzekering voor werkgevers. De werkgever moet het bedrijfsongeval dan ook altijd melden bij de verzekeraar of assurantietussenpersoon. Dit kan de AVB-verzekeraar zijn, maar soms zijn ook andere verzekeringen van toepassing. Denk aan een SVI-verzekering of WEGAS XL verzekering bij een ongeval tijdens woon werkverkeer.

Dit betekent in de praktijk vaak dat de aansprakelijkstelling door de werkgever wordt doorgestuurd naar de aansprakelijke verzekeraar. Deze neemt vervolgens de behandeling van de schadeclaim over.

Hulp nodig?

Wijs heeft in haar praktijk veel cliënten die een bedrijfsongeval hebben gehad. Vaak is het letsel ernstig en komt er zeker in zo’n eerste periode ongelofelijk veel op ze af. Wijs helpt om alles in goede banen te leiden en bespreekt samen met jou welke stappen nodig zijn om ervoor te zorgen dat jij je volledig kan richten op jouw herstel. Meer informatie? Laat je gegevens achter via het contactformulier en of neem direct contact op via 035-8878266.

Hoe kunnen wij je helpen?

Bel ons op 035 887 8266 voor direct contact met een letselschade jurist.

Verzekeringen

Verzekeringsmaatschappijen bieden allerlei verschillende soorten verzekeringen en pakketten aan die de schade als gevolg van een bedrijfsongeval moeten dekken. Maar waarom is dekking eigenlijk nodig? De voornaamste reden moet worden gezocht in juridische hoek.

Meer over verzeringen voor werkgevers
Eigen schuld werknemer?

Meer dan regelmatig komt het voor dat de werkgever vindt dat het ongeval toch echt de schuld is van zijn werknemer. Maar heeft het voor de beoordeling van de aansprakelijkheid wel zin om je als werkgever te beroepen op de eigen onvoorzichtigheid van de werkgever?

Meer over eigen schuld werknemer
Verkeersongeval tijdens werk

Herhaaldelijk staan wij slachtoffers bij die in de uitoefening van hun werkzaamheden een verkeersongeluk hebben gehad. Veel werkgevers realiseren zich niet wat in die gevallen hun verplichtingen zijn jegens de schade lijdende werknemer.

Verkeersongeval tijdens werk
Veelgestelde vragen over een bedrijfsongeval

Nu is natuurlijk de vraag… Wanneer is iets een bedrijfsongeval? Misschien een open deur, maar een bedrijfsongeval is een ongeval dat plaatsvindt op het werk of onder werktijd.

We proberen ongelukken natuurlijk zoveel mogelijk te voorkomen. Maar helaas lukt dat niet altijd. Ook niet in de werksfeer. En omdat we nou eenmaal veel tijd doorbrengen op het werk, is de kans dat er iets mis gaat vrij groot.

Denk bijvoorbeeld aan het struikelen over een kabel, een ongeval met heftruck, het uitglijden over een te gladde vloer of het vallen van een steiger tijdens bouwwerkzaamheden.

Maar ook verkeersongevallen tijdens werktijd worden als bedrijfsongeval gezien. Bijvoorbeeld wanneer je aan het carpoolen bent. Dus de vraag ‘wat is een bedrijfsongeval’ mag breed worden beantwoord.

Het vervelende aan een bedrijfsongeval is dat je als werknemer vaak letselschade oploopt. Gelukkig is er een lichtpuntje: als slachtoffer van een bedrijfsongeval heb je vrijwel altijd recht op schadevergoeding. Dat vind je terug in de wet.

Hoe zit het met de aansprakelijkheid bij een bedrijfsongeval? Allereerst, geen paniek. Bij letselschade na een bedrijfsongeval is de werkgever bijna altijd verzekerd voor wat komen gaat.

We adviseren werkgevers daarom altijd om zich te richten op het herstel van de medewerker en een positieve gezamenlijke afwikkeling van het ongeval. Zonder verklaringen te maken over schuld of aansprakelijkheid. Als medewerker ben je tenslotte niet opeens de tegenpartij. Je komt hier beiden positief uit.

Juridisch gezien is in artikel 7:658 BW van het Burgerlijk Wetboek bepaald dat als een werknemer letselschade oploopt na een bedrijfsongeval, de werkgever hiervoor aansprakelijk is.

Alleen als alle mogelijke voorzorgsmaatregelen en veiligheidsmaatregelen zijn getroffen en ook bewijsbaar alle goede instructies zijn gegeven, kan er soms een uitzondering op de aansprakelijkheid bestaan.

Echter, wanneer je als werknemer onder werktijd gewond raakt is in de praktijk de werkgever aansprakelijk. Wist je dat dit vaak ook geldt voor uitzendkrachten, vrijwilligers en ZZP-ers?

Als je een bedrijfsongeval hebt gehad is de kans groot dat jij jouw werkgever aansprakelijk kunt stellen en jouw schade vergoed kunt krijgen.

Daarbij is het wel belangrijk dat je de juiste stappen zet, zodat het ongeval zo snel mogelijk bij de verzekeraar van jouw werkgever wordt gemeld. Ook wil je de relatie met de werkgever goed houden. Wij van Wijs kunnen jou hierbij helpen, zodat het proces in goed overleg zo soepel en snel mogelijk verloopt.

Maar ook voor de werkgever is het belangrijk om te weten hoe te handelen na een bedrijfsongeval. Door de juiste stappen te zetten na een bedrijfsongeval creëert de werkgever een situatie waarin de werknemer zo goed mogelijk kan herstellen.

Bovendien kan het niet tijdig melden van het ongeval bij de verzekeraar leiden tot verlies van polisdekking. Wijs heeft een Wijs Wijzer voor bedrijven gemaakt, waarin wij stap voor stap uitleggen wat de werkgever na een ongeval moet doen en hoe het in Nederland juridisch geregeld is als er een ongeval met letsel onder werktijd plaatsvindt.

Nationaal Keurmerk Letselschade

Wijs letselschade is opgenomen in het Nationaal Keurmerk Letselschade. Dit is het enige register waarin de gekwalificeerde kantoren aan strenge kwaliteitseisen moeten voldoen. Helaas kan momenteel iedereen zich ‘letselschadespecialist’ noemen en daardoor komt het nog te vaak voor dat slachtoffers bij een kantoor terecht komen die niet het beste voorheeft. Wijs letselschade staat niet alleen in het Register maar is ook actief in besturen en commissies om de “slechte praktijken” uit de letselschadebranche te weren.

Meer lezen

“Zeer snel en accuraat handelen, meelevend en meedenkend. Hier heb je wat aan. Een volhouder en iemand die echt voor je staat. Tanja je bent de 10 meer dan waard”

Petra

Gemiddeld beoordeeld met een 9.6
Lees meer ervaringen

Het verschil tussen
er alleen voor staan
en het samen doen

Het verschil tussen
er alleen voor staan
en het samen doen

Aan wat voor bedrijfsongevallen moet je denken?

Bij letselschade ontstaan door bedrijfsongevallen kun je bijvoorbeeld denken aan:

  • ongevallen ontstaan op de bouwplaats;
  • ongevallen in de fabriekshal waar je werkt;
  • ongevallen op kantoor;
  • ook ongevallen tijdens een bedrijfsuitje kunnen onder omstandigheden als bedrijfsongeval worden aangemerkt;
  • zelfs ongevallen terwijl je in je eigen auto voor je werk onderweg was, kunnen een bedrijfsongeval zijn.

Kortom alle ongevallen door of tijdens de uitoefening van (doorgaans) betaalde arbeid gedurende je werktijd vallen onder bedrijfsongevallen. Of de werkgever hiervoor aansprakelijk is, is vaak afhankelijk van details. Schakel dan ook deskundige hulp in.

Wat kan Wijs voor je betekenen

Na een ongeval is het belangrijk dat je kunt werken aan je herstel. Wijs neemt in goed overleg met jou alle bijkomende financiële zaken uit handen. Wellicht vind je het lastig om je werkgever aansprakelijk te stellen omdat je bang bent de goede relatie met jouw werkgever op het spel te zetten. Wist u dat uw werkgever veelal verzekerd is voor ongevallen die tijdens werktijd gebeuren?

Het enige wat je hoeft te doen is contact op te nemen met Wijs. Ook een familielid of iemand die je zaken behartigt kan uiteraard contact met Wijs opnemen.

Wij kunnen ons voorstellen dat het wel zo prettig is als je weet wie jouw belangen gaat behartigen en daarom komen wij eerst langs voor een persoonlijk gesprek. Dit gesprek is vrijblijvend en kosteloos. Wanneer je besluit om samen met ons Wijs in zee te gaan, gaan wij verder voor je aan de slag.

Hoe verloopt het verder?

Contact werkgever /verzekeraar

Als eerste moet je werkgever aansprakelijk worden gesteld. Dit kan door je werkgever schriftelijk op de hoogte te stellen wat er is gebeurd, dat je hierbij letsel hebt opgelopen en dat je de schade die hieruit voortvloeit vergoed zou willen zien.

Mocht je het zelf lastig vinden om je werkgever aansprakelijk te stellen dan kan Wijs dit jou uit handen nemen. De werkgever zal je schade veelal melden aan zijn verzekeraar, waarna de verdere contacten zullen plaatsvinden met de verzekeringsmaatschappij.

Al tijdens het eerste gesprek zal een inventarisatie worden gemaakt van de directe kosten en zal bij de verzekeraar om een eerste voorschot worden verzocht.

Medisch

Nadat de verzekeraar de aansprakelijkheid heeft erkend moet jouw zaak goed worden opgebouwd. Daarvoor zal door onze medisch adviseur, na jouw schriftelijke toestemming, medische gegevens worden opgevraagd bij de behandelend artsen. Wijs werkt met een vaste medisch adviseur. Door het opvragen van medische informatie en het geven van advies, kan je letselschade en herstel ook goed gevolgd worden vanuit de medische hoek.

Verdere inventarisatie en volgen herstel

Gedurende je herstel houden wij steeds contact met elkaar. Ook als je vragen hebt, kun je altijd bij ons terecht. Tijdens dit proces onderhouden wij de contacten met de verzekeraar.

Wij houden alle gemaakte kosten en overige schadeposten bij in een duidelijk overzicht. Zo kunnen wij met elkaar zien of er behoefte is aan een nieuw voorschot. Als het letsel ernstig is, dan is het gebruikelijk dat de verzekeringsmaatschappij ook bij jou op bezoek komt.

Sommige cliënten vinden dit best spannend. Het helpt als cliënten weten dat wij de bespreking samen voorbereiden, dat we je informeren over wat je kunt verwachten en dat wij altijd naast je staan tijdens de bespreking.